Monday 15 July 2013

Ramadan Kareem

Assalamualaikum

Alhamdulillah. Akhirnya blog yang ditinggalkan tak bertuan ini kembali terusik. :) 

Macam mana Ramadan pada tahun ni? Ada kelainan atau tidak? Kalau saya alhamdulillah inilah kali pertama saya berpuasa sebagai seorang isteri. Dan keduanya di rumah baharu yakni di Politeknik Nilai.

Ramadan mestilah membawa kegembiraan dan kenikmatan. Selain bertadarus beramai-ramai, berterawih dan bersedekah, waktu berbuka adalah waktu yang ditunggu-tunggu. :) Hari pertama puasa saya dah ke bazaar Ramadan diajak jiran atas. Hari kedua sekadar panaskan lauk lebihan. Hari ketiga pot-luck dengan kawan-kawan (saya buat popia sardin, bengkang dan goreng nuggets saje). Kawan masakkan nasi goreng dan makan dengan sardin dan telur dadar, cucur udang dan tempe sambal. Hari keempat, berbuka puasa di Masjid Wilayah dengan keluarga mertua. Hari kelima, berbuka puasa dengan suami (saya masak sayur goreng ikan masin, bawal goreng rapuh-rapuh,  telur masin, pencuci mulut karamel, falafel dan ditambah dengan gulai sahur mak mentua yang lazat tu, masak lomak jantung pisang bazaar Ramadan Gadong (ni kali ke-2!) dan tak dilupakan cucur udang yang terasa tepung. Huhuhu. Hari ke-6, panaskan lauk semalam sahajaa..plus ada buah melaka dari jiran yang baik hati. Alhamdulillah

 Amboi karangan pasal makanan?!

Bagi sesetengah orang dan sememangnya pun, makan apa-apa pun tak kisahlah, sebab perut tengah lapar, mestilah apa-apa pun rasa sodop jo. Hehe. Paling penting tenaga untuk meneruskan ibadah berpuasa pada hari-hari mendatang. Saya pula, aduhai, memang nak belajar memasak pun untuk suami tersayang (dan jiran a.k.a kawan-kawan yang selalu datang 'request'kan macam-macammmmm).

Saya masak apa adanya sahaja...Walau pun, fridge saya penuh dengan barang! Ish ish ishhh apo nak jadi

No comments:

Post a Comment