Monday 14 January 2013

Memasak Demi Suami

Alhamdulillah.

Sudah sampai di pertengahan bulan satu, bermakna poket kian kering. 

Kelmarin, sampai sahaja dari Alor Star, kerana outstation di Pulau Pinang, pukul 6 pagi, saya terus ke dapur- mencari bahan mentah untuk memasak. Usai mandi dan solat subuh serta bersiap, berlarian turun ke tingkat bawah.

Menu istimewa hari ini adalah- kueteuw goreng. :)

Sekadar apa yang ada di dalam peti sejuk je- kucai, fishcake dan kueteuw. Taugeh saya beli seposen dah lembik berair. :(  Alamak...

Saya kisar cili bersama bawang merah, bawang putih dan sedikit ikan bilis. Lebihan sambal saya simpan untuk buat sambal nasi lemak. :)

Semalam, pulang dari kerja saya ke dapur- buat sup ayam. Sebab nak habiskan kueteaw yang berbaki. (Satu bungkus saya makan 3x!).

Sup ayam saya tambahkan air banyak-banyak. Separuh saya cedok dan simpan untuk buat nasi ayam. :) Separuh ayam saya perap dengan kicap, sos tiram dan minyak bijan.  

Sup di atas api saya tambahkan daun kobis dan separuh tomato. Alhamdulillah, sedap dan mengenyangkan. Itulah makan malam saya semalam. :)  Semangkuk kueteaw sup.

Sambil-sambil makan saya tanakkan nasi ayam dengan sup ayam. Tambahkan sesudu kecil kunyit. Saya tanak nasik 1 1/2 pot sahaja. Tu pun saya makan 2x.  -_-"  Ayam saya bakar di atas pan. Nasi ayam dimakan dengan hirisan kobis dan tomato. Sos cili saya campur dengan sup begitu juga dengan kicap. Cuma kicap ni manis-saya letak garam. 

Inilah sarapan dan makan tengah hari saya hari ni. :)


Ayam yang saya beli dari kedai (separuh ayam) dengan harga RM 6.50 boleh dimakan 4-6 kali. Saya bercadang untuk goreng je separuh (1/4 ayam tu) dengan serbuk cili, kari, serai dan daun kari. Insya'Allah.

Jimat kan kalau memasak?

Insya'allah moga-moga dapat membantu kewangan suami tercinta. Aminnnn.



Jika Engkau mencari akhirat, nescaya dunia datang mencarimu kembali...

No comments:

Post a Comment