Sunday 6 January 2013

Mamak

Jumaat lepas, selepas pulang dari pejabat saya bergegas ke terminal bas untuk membeli tiket ke Kuala Lumpur memandangkan suami akan pulang. :)

Selepas makan nasi goreng kampung telur mata dan teh ais saya bergegas pula pulang ke rumah sebab hajat di hati mahu masakkan tomyam buat sang suami. 

Kelam-kabut jadinya, dalam masa setengah jam saya perlu membasuh bahan mentah, memotong dan memasak. Mujur tomyam resepi mudah. Main campak-campak je dah siap.

Sampai di Gombak diambil mak abah mertua dan terus ambil suami di KL Central.  Sudah lama tak jumpa, nampak makin kacak pula. Hehehe. Inilah yang manisnya PJJ (Percintaan Jarak Jauh).  Apabila setiap kali pertemuan rasa macam baru nak berkenalan. Rasa malu-malu. Terkesima. Falling in love again and again. :)

Hehehe.

Suami kacukan Jawa dan Cina. Dalam renyai-renyai dan berjaket hitam, sekali pandang macam Tom Cruise. Dua kali pandang Tom Kurus. Nampak penat sekali. Tapi sempat lagi kami pergi mengeteh- kegemaran abah mertua yang ber'jiwa' mamak.

Kalau perasanlah, mamak atau restoran mamak adalah salah satu perniagaan yang 'malar segar' dan tumbuh macam cendawan selepas hujan. Kalau nak dibandingkan dengan perniagaan bangsa lain, mamak adalah antara perniagaan yang berjaya.

Tarik jangan tak tarik


Teh tariknya ada umph. Kuah karinya yang sedap. Nasi beriyani? Jangan ditanya lagi... (Amboi amboi)

Pernah baca tak kartun Mamak Cyber di akhbar:


Restoran mamak selalunya beroperasi 24 jam dan selalu menjaid tumpuan peminat bola untuk berkumpul beramai-ramai. 

Tahukah anda apakah maksud mamak? 

Bukan mak. Tetapi maa-maaa. Maksudnya pak cik. Dalam erti kata lain, Restoran Pak Cik. Jadi sesiapa yang suka mamak tu maknanya adalah pertalian darah dengan mamak.

Hehehe.

No comments:

Post a Comment