Thursday 18 July 2013

Nasi Lemak

Assalamualaikum

Hari ini saya nak berkongsi resepi yang selalu dimakan pagi-pagi..cuba teka... 


mestilah Nasi Lemak. ^__^

Dulu-dulu, saya pernah buat nasi lemak tapi in the end, al-hasilnya, nasi minyak! Sebab utama adalah saya tumis bahan-bahan (bawang putih, halia, bawang merah, bunga lawang, kayu manis dan cengkih) dengan minyak dan curah ke dalam nasi yang sedang mendidih.

Sambalnya, rasanya ramai yang expert dah kut...tapi tak apalah saya nak perturunkan resepinya (yang diubah suai dari blog Mat Gebu) :


Nasi Lemak 

1 1/2 pot beras
3 sudu besar (penuh) santan kotak  
sebiji bawang merah
2 ulas bawang putih diketuk
1 batang serai
1 inci halia
1/2 sudu kecil halba
sehelai daun pandan
air secukupnya

Cara-cara:
Masukkan semua bahan selepas beras dibilas
Tanak sehingga masak (kacau sekali sewaktu mendidih)

 
Sambal

Stok sambal (cili kering dikisar dengan bawang)
Garam
2 labu bawang merah
Minyak
Gula
Sedikit belacan
*Cengkih
*Kayu manis
*Bunga lawang          
*1 ulas bawang merah
*1 ulas bawang putih

 Cara-cara

Tumis bahan bertanda * dengan minyak
Masukkan sambal sehingga pecah minyak
Masukkan bawang merah, belacan dan perasakan.


Nasi lemak bolehlah dimakan dengan ikan bilis, telur atau daging goreng. Saya makan nasi lemak tiga kali makan (berbuka semalam, sahur dan berbuka hari ini). Huhuhu. Al-maklum jiran saya tengah berdiet, dia makan sup oat sayur yang amat lazat! Nanti saya akan kongsikan ye...

Akhir kalam, terawih mane arini? Hehehe    

No comments:

Post a Comment