Friday 16 October 2015

KETAM BERSOS MASAM MANIS

Bismillah

Alhamdulillah. Setelah lama tak berkunjung ke sini...

Mood memasak kembali ke dalam diri, setelah hampir 5 bulan tidak ke dapur. Huhu,

Perasaan malas dan loya ke dapur barangkali kerana mengandung. Alhamdulillah ala kulli hal.

Sebenarnya rasa kasihan pada suami sangat-sangat dan kami asyik makan luar sampaikan saya bosan. Saya rasa bersalah sangat masa tu. Sebelum ni dahlah suami duduk jauh dan makan pun tak teratur kerana hendak berjimat. Apabila duduk berdua saya tak masak pula...dan kalau makan luar faham-fahamlah, duit yang keluar pun tidak kurang banyaknya. Ditambah dengan rasa bosan akhirnya apabila asyik memesan makanan lebih kurang sama. 

Saya pun tanam tekad dalam hati, bulan ke-5 mengandung, insya'allah saya ingin masuk dapur memasak. Sebabnya saya terbaca juga di internet, bulan ke-5 ke atas selalunya alahan dan perangai pelik ibu hamil kian berkurangan. Huhu.

Bermulanya saya memasak apabila nak balik rumah mentua sempena Hari Raya Aidil Adha, saya masak sambal bilis dengan kacang serta kentang.

Selepas tu, alhamdulillah berterusan memasak sarapan dan makan malam, kecuali kadang apabila tak berdaya sangat atau ubah angin, kami akan makan di luar. 

Tapi yang peliknya sekarang saya lagi suka makan apa-apa yang saya masak. Lebih-lebih lagi bila tengok suami laju-laju menyuap makanan. :) 

Ada beberapa resepi mudah yang ingin saya kongsi buat rujukan di kemudian hari.


KETAM BERSOS MASAM MANIS

Bahan-bahan
2 ekor ketam
5 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
1 biji tomato
1 biji bawang besar
1 ulas bawang putih
air, minyak, gula dan garam secukupnya

Cara-cara
1. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau.
2. Masukkan sos cili dan sos tomato
3. Masukkan tomato dan air. Reneh tomato sehingga sebati sebagai kuah
4. Masukkan ketam dan biarkan masak sebelum diperasakan.


*TIPS: Masak ketam jangan lama untuk dapat isi yang lembut dan cair di mulut. 

No comments:

Post a Comment