Sunday 25 May 2014

Spegetti Cendawan

Bismillah...

Spegetti makanan kegemaran ramai orang termasuklah husband. Tapi saya tak gemar sangat...makanan yang masam-masam...hanya tomyam yang saya suka. Kerabu mempelam (masam), tomato, acar saya tak gemar sangat.

Nak dijadikan cerita masa pot luck di jabatan, ada kawan yang buat spegetti bukan main sedap, saya langsung tak muak. Rupanya dia guna angel hair sejenis spegetti halus.

Ingat nak makan roti naan cheese onion dengan tandori hari ni, tapi memandangkan petang ni Piala Thomas, mamak mesti full house, saya sanggup buat spegetti lagi. Haha. Dan ni pun disebabkan tertengok rancangan masakan tadi, chef tu masak spegetti. :p

Spegetti saya ni sempoi, sebab yang nak makan saya sorang. Haha. Patutnya letak daging cincang tapi saya malas nak tunggu daging tu xmengeras. Tengok cendawan tin ada banyak lagi, dah buka tak baik simpan lama-lama. Minyak zaiton pula tinggal sikit dan dah nak expired...so...perlu ke nak list down semua reasons? Hehe

Bahan-bahan
Bawang putih seulas dicincang halus
Sos prego (5 sudu besar)
Cendawan 3
Tomato sebelah
Minyak zaiton
Garam
Angel hair
Air

Cara-cara
1.Rebus spegetti dengan air penuh. Spegettinya sikit je saya letak dalam secekak...makan dua kali. Letak garam dan minyak zaiton sikit (untuk elak melekat)
2.Tumis bawang putih.
3.Masukkan sos prego..saya ada tambah cili yang dah diblend untuk tambah pedas.
4. Dah nampak pecah minyak...sebab taknak cili tu xmasak..masukkan bahan-bahan lain.
5. Tambah air secukupnya...saya campak je apa-apa herbs yang ada nak perasakan lagi.

No comments:

Post a Comment